تثبیت بازار ارز ‌با ابزار مرکز مبادله انجام شد نه ارزپاشی

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت بدون ارزپاشی مدیریت بازار ارز و قیمت دلار را انجام می‌دهد، گفت: بانک مرکزی در حال مدیریت بازار ارز از طریق مرکز مبادله ارز و طلا است.

به گزارش صدای بورس،غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به تثبیت نرخ ارز توسط بانک مرکزی در ماه‌های اخیر اظهار کرد: در گذشته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، به ارزپاشی روی می‌آورد. یکبار این اتفاق در سال ۹۶ رخ داد که ۱۸ میلیارد دلار ارز به بازار وارد شد تا از نوسانات قیمت دلار جلوگیری کنند، اما نتوانستند بازار ارز را مدیریت کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پیش از آن نیز ۵۰ تن طلا به صورت سکه وارد بازار شد اما نتوانستند قیمت سکه و ارز را کنترل کنند.

وی ادامه داد: در دوره فعلی مدیریت در بانک مرکزی شاهد کنترل درست بازار ارز هستیم، در این دوره پول پاشی و ارزپاشی نیز در بازار صورت نگرفته است.

* مدیریت بازار ارز ابتدا از طریق مرکز مبادله ارز و طلا

مصباحی مقدم تاکید کرد: اطلاعاتی که بنده دارم نشان می‌دهد، بانک مرکزی در حال مدیریت بازار ارز ابتدا از طریق مرکز مبادله ارز و طلاست، در این مرکز، عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان در این بازار حضور دارند و عرضه و تقاضاست که قیمت ارز را تعیین می کند نه ارزپاشی توسط بانک مرکزی.

این اقتصاددان تصریح کرد: طی روزهای گذشته مشاهده شده که برخی از رسانه ها و کارشناسان مدعی شده‌اند که دولت در حال سرکوب قیمت ارز است که حرف نادرستی است.

مصباحی‌مقدم افزود: سرکوب قیمت ارز زمانی معنی پیدا می‌کند که نرخ ارز به صورت طبیعی تمایل به افزایش داشته باشد و دولت و بانک مرکزی از آن جلوگیری کند. این اتفاق در شرایط فعلی اصلا معنا پیدا نمی‌کند.

در روزهای گذشته، برخی افراد و رسانه‌ها تحلیل‌هایی از کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی ارائه کرده‌اند، این در حالیست که محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید: «در سنوات گذشته نیز در طول سال ذخایر خارجی بانک مرکزی تعدیل شده است».

کارشناسان اقتصادی معتقدند تعدیل ذخایر خارجی بانک مرکزی دلایل مختلفی دارد و اصلا به معنی ارزپاشی بانک مرکزی نیست.

در همین زمینه شیریجیان می‌گوید که یکی از دلایل تعدیل ذخایر خارجی بانک مرکزی این بود که دولت سال گذشته سهمی از ذخایر صندوق توسعه ملی استقراض کرد و ریال آن را از بانک مرکزی تحویل گرفت که ارز آن امسال عرضه شد.

دلیل دیگر کاهش ذخایر خارجی به واسطه دسترسی به منابع ارزی بود که در سال‌های گذشته ریال آن به دولت داده شده بود اما ارز آن مسدود ماند و با آزادسازی این منابع، ارز به واردکنندگان تخصیص داده شده است.

منبع: فارس

کد خبر 485858

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی نرخ ارز تا پایان سال

    پیش بینی نرخ ارز تا پایان سال

    با وجود نزدیک شدن به روزهای پایان سال و همینطور پایان سال میلادی که مصادف با افزایش تقاضا برای خرید ارز مسافری است، قیمت دلار نه تنها رشد نکرده بلکه با یک شیب نزولی وارد کانال ۴۹هزار تومان شده است.

  • مبادلات با ارز در عراق ممنوع شد

    مبادلات با ارز در عراق ممنوع شد

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: از ژانویه ۲۰۲۴ مصوب شده است که پول‌های رایج غیرملی در داخل عراق استفاده نشود و برای این کار جرم انگاری نیز در نظر گرفته شده است.

  • آژیر خطر «ته کشیدن» پول صندوق توسعه ملی

    آژیر خطر «ته کشیدن» پول صندوق توسعه ملی

    منابع ارزی صندوق توسعه ملی قرار بود برای روز مبادای کشور ذخیره شود اما دولت‌ها تا کنون دو سوم منابع ۱۵۰ میلیارد دلاری آن را وام گرفتند و پس ندادند؛ بر این اساس مسئولان صندوق توسعه ملی مجبور شدند برای وصول مطالبات از دولت در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند که دولت مردمی شرط گذاشته باید ۲۰ درصد منابع حاصل از فروش نفت را به دولت اختصاص دهد.

  • زمستان داغ درانتظارطلا /  قیمت دلار یخ زد

    کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «صدای بورس»:

    زمستان داغ درانتظارطلا / قیمت دلار یخ زد

    کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ با توجه به شرایط داخلی و گزارش های بانک مرکزی آمریکا در راستای اقتصاد جهانی چشم انداز بازار طلا فارق از نرخ ارز صعودی و بازار ارز تا انتهای سال با افزایش فشار ارزی در محدوده قیمت ۵۰ هزار تومان ثابت خواهد ماند.

  • قیمت نفت در سال ۲۰۲۴؛ چه چیزی در انتظار بازارهاست؟

    قیمت نفت در سال ۲۰۲۴؛ چه چیزی در انتظار بازارهاست؟

    بازارهای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ با موانع و چالش‌های جدی شامل رکود، شدت گرفتن کندی اقتصادی در اقتصادهای بزرگ جهان، تقاضای کمتر از حد انتظار چین برای نفت و محدودیت تولید، روبرو خواهند بود.

  • نزول قیمت بیت‌کوین در کریسمس

    نزول قیمت بیت‌کوین در کریسمس

    بیت‌کوین تلاش کرد تا در بالای منطقه مقاومت ۴۳ هزار و ۵۰۰ دلاری قرار گیرد و به بالای سطح ۴۴ هزار دلار صعود کرد اما خرس‌ها در نزدیکی منطقه ۴۴ هزار و ۳۰۰ دلار فعال بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =